Boeken

 

Derde druk Het nieuwe schrijven verschenen 

Audrey Hepburn siert de cover van de derde druk vanHet nieuwe schrijven. Ze laat zien waar een goede tekst toe leidt: onverdeelde aandacht. En sierlijkheid; dat krijg je met een actrice die danseres is. De nieuwe druk is met 240 bladzijden iets dikker geworden: dat komt doordat er meer beeld in staat (blond!), en minder tekst. 

 

Wat is er nieuw in de derde druk? 

Storytelling en schrijven voor het kleine scherm (voor mobiel) krijgen meer aandacht. Dat geldt ook voor SEO, memo’s, nota’s en speech. Nieuw is het hoofdstuk De Bedoeling. Dat opent zo: ‘Dit boek gaat over schrijven met een bedoeling. Over teksten die gebruikers helpen. Functionele, commerciële, praktische en zakelijke teksten (…)’  

Eerdere drukken verschenen in 2012 en 2014. Het boek telt 240 bladzijden, is rijk geïllustreerd en kost € 20,45. Het is te bestellen bij de (online) boekhandel en in dewebwinkelvan Leporello Uitgevers. 

Mede-auteurs zijnAnnemieke van Herk, Merel Roze, Gerard Challa en natuurlijk Hans Vos, die van 2008 tot en met 2019 samen met Dolf de training Schrijven van Effectieve en Creatieve Teksten van SRM Opleiding gaf.

[TekstschrijverKarlijne Brouwerinterviewde Dolf Weverink] 

‘Taal is leuk. Tekst fascineert.’ 

door Karlijne Brouwer 

Op de cover een wat korrelige zwart-witfoto met een lezende Audrey Hepburn. Ze zit op de grond, haar benen gekruist. Volledig verdiept in haar boek. ‘Sierlijk’, vindt tekstschrijver en trainer Dolf Weverink. Het is precies de juiste sfeer voor de vernieuwde derde druk van zijn boekHet nieuwe schrijven. ‘Want het nieuwe schrijven leidt tot onverdeelde aandacht.’ 

‘Stop met laffe teksten’ pleit Dolf in zijn boek. ‘Saaie teksten zijn er al genoeg.’ Het nieuwe schrijven spoort aan om te zoeken naar het verhaal achter het verhaal. ‘Even prikken, dan kom je tot zoveel moois.’ Ook in de derde druk is het model met de hersenen de kapstok. ‘Schrijven doe je met beide hersenhelften. En alles ertussen.’ Volgens Dolf voldoet een goede tekst aan vier kwaliteiten: aantrekkelijk, overtuigend, duidelijk en correct. ‘Alleen bij de titel van het boek gaat het mis. Die is in de nominale vorm. Hartstikke fout. Je moet werkwoorden laten werken.’ 

Laat zien wat je bedoelt 

Sinds de eerste uitgave in 2012 zijn 2.000 exemplaren vanHet nieuwe schrijvenverkocht. Dolf brengt het boek met zijn eigen uitgeverij, Leporello Uitgevers, uit. ‘Ik ben mijn eigen best verkopende auteur’, grapt hij. De opmaat naar de derde druk kostte tijd. ‘Elk zinnetje bekeek ik opnieuw.’ Wat er nieuw is in deze uitgave? ‘Hyves is eruit.’ Maar er is meer, gelukkig. Nog prominenter in deze derde druk is het beeld bij je tekst. Cruciaal in het nieuwe schrijven volgens Dolf. 

‘Ik kijk beeldender dan anderen. Ik ken ook veel meer vormgevers dan tekstschrijvers.’ Dolf werkt met artdirectors en vormgevers in een collectief. ‘We maken vooral veel lol. En mooie dingen.’ Samen bedachten ze een nieuw concept voor professionele facilitators:  Faciliteren is meer dan alle neuzen dezelfde kant op krijgen. De nieuwe website opent met getekende hoofden. Mét neuzen die je met je muis dezelfde of een andere kant op laat kijken.’ Het voorbeeld staat in het nieuwe boek. ‘Je helpt je doelgroep door te laten zien wat je te vertellen hebt of wat je belooft. Goed gekozen beeld in combinatie met de juiste woorden zorgt ervoor dat je boodschap direct overkomt.’ 

Meer durven 
Dit is vast de reden dat Dolf de cursisten van zijn schrijftrainingen een stift geeft in plaats van een pen. Zelf schrijven én toekomstige tekstschrijvers trainen is voor Dolf de ultieme combinatie. ‘Het voelt niet als werk. Taal is leuk. Maar tekst is pas echt fascinerend. Het is mooi als door mijn training het zelfvertrouwen van een cursist groeit. Iemand hoeft echt niet per se beter te schrijven. Als hij maar meer durft als tekstschrijver.’ Zijn werk als trainer bleek ook de inspiratie voorHet nieuwe schrijven. ‘Toen de opleider mij vroeg een syllabus te maken bij mijn training vond ik dat maar niks. Die losbladige ellende. Dus maakte ik een boek.’ 

 

 

The subtle art of not giving a f*ck, Mark Manson 

Heel energiek, deze recht-voor-z’n-raap afrekening met ‘shitty values’ en het idee dat iedereen extraordinary moet zijn ‘You are not special’.  

Een ontgoocheling, Willem Elsschot 

‘De Keizer was sigarenfabrikant. Veel geld verdiende hij niet want hij werkte slechts met enkele mensen, had te weinig kapitaal en maakte geen reclame zodat hij niet vooruit kwam in de wereld.’  

Een ontgoocheling

De zevende functie van taal, Laurent Binet 

De zevende functie van taal is de ‘magische of bezweringsfunctie’. Als je die beheerst, ligt de wereld aan je voeten…

De zevende functie van taal